ITIL (Information Technology Infrastructure Library) sertifisering er en profesjonell sertifisering som viser at en person har kompetanse i beste praksis for IT-tjenestehåndtering. ITIL gir en strukturert tilnærming til hvordan IT-tjenester kan planlegges, leveres og forbedres, og den har blitt anerkjent globalt som en standard for effektiv IT-tjenesteledelse.

Sertifiseringen dekker flere nivåer av kunnskap og ferdigheter, og den mest kjente er ITIL Foundation, som gir en grunnleggende forståelse av ITILs konsepter og rammeverk. Etter Foundation kan man gå videre til mer avanserte nivåer som ITIL Practitioner, ITIL Intermediate, og til slutt ITIL Expert og Master.

ITIL sertifisering er nyttig for IT-profesjonelle som ønsker å utvikle sine ferdigheter i å forbedre IT-tjenester, redusere kostnader og øke kvaliteten på tjenester levert til brukere og kunder.

ITIL® 4 vil hjelpe IT-profesjonelle med å konkurrere i et stadig mer kompleks marked og sikre at de forblir relevante. Endringene gjort av AXELOS betyr at ITIL® 4 tilbyr et praktisk og fleksibelt grunnlag for å støtte organisasjoner på deres digitale reise. AXELOS har vurdert teknologiens innvirkning på virksomheter og hvordan rammeverket integreres med Agile, DevOps og støtter digital transformasjon.

ITIL®️ er et registrert varemerke tilhørende PeopleCert-gruppen. Brukt under lisens fra PeopleCert. Alle rettigheter forbeholdt.

Det finnes fire sertifiseringsnivåer innen ITIL® 4-ordningen.

 
 
ITIL 4 sertifisierngsplan: